پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
سه شنبه ٠١ آبان ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مقاله, اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, مقاله ١٢:٢١   1390/09/24 شماره خبر:  ٢٠٩٠
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
بررسی علل پیدایش وگسترش عرفان‌های کاذب و نوظهور
ردپاي شيطان، دنياي تاريك
شیطان پرستی یک حرکت شبه مکتبی یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی قبل از عالم هستی می‌پندارند.

شیطان پرستی یک حرکت شبه مکتبی یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی قبل از عالم هستی می‌پندارند. کلمه شیطان در ابتدا از دین یهود وارد شده و در اسلام و مسیحیت تکامل یافته است. شیطان در یهود از نظر لغوی به معنای دشمن و تهمت زننده و از سویی دیگر نام فرشته ای است که مؤمنین را مورد محک قرار می‌دهد، شیطان در یهود دشمن خدا شناخته نمی‌شود بلکه خادم خداست تا ایمان بشریت را بیازماید. اما در اسلام از واژه عربی آن الشیطان به معنای خطاکار و متجاوز و دشمن گرفته شده است. شیطان پرستی به دو دسته شیطان پرستی فلسفی و دینی تقسیم می‌شود که در شیطان پرستی فلسفی محور و مرکزیت عالم هستی خود انسان بوده و بزرگ‌ترین آرزو و شرط رستگاری آن‌ها ترفیعشان نسبت به دیگران است، آن‌ها خدایی را برای پرستش قائل نمی‌دانند و به زندگی پس از مرگ اعتقادی ندارند. اما شیطان پرستی دینی مشابه گرایشات شیطان پرستی فلسفی است با این تفاوت که برای خود قوانین ماوراءالطبیعه خاص خود را دارند، این گروه اعتقاد دارند هر خدای ارزشمندی بهتر است بجای یک برده پست و به خاک افتاده یک شریک درخور قدرت داشته باشد. نکته ای که نباید از ذهن دور بماند تأثیرات گسترده مکاتب یونانی و شرقی بر اندیشه متفکران غربی است. در سال‌های آغازین قرن بیستم برخی از عناصر فاسد الاخلاق با اتکا به گرایشات و نظریات توراتی و پروتستانی به صورت مخفیانه جریان شیطان پرستی را با ویژگی‌هایی همچون گناه گرایی، قتل، تجاوزات جنسی، عدم اصول اخلاقی، بی توجهی به مسایل توحیدی و... پایه گذاری کردند اگرچه فطرت خداجوی انسانی عامل بازدارنده در تمایل یافتن تعداد وسیعی از افراد جامعه انسانی به این جریان شده اما استفاده از موسیقی‌های جذاب و متنوع، انجام اعمال خارق‌العاده و دور از ذهن، تهی شدن انسان غربی و عصر جدید از معنویت و اتصال به منبع فیض موجبات گرایش افراد اندکی را به این گروه‌ها فراهم آورد. نکته حائز اهمیت آن است که علی رغم عدم استقبال عمومی از عضویت در گروه های شیطان پرستی آموزه‌ها و تعالیم گمراه کننده ای توسط آن‌ها و به وسیله ابزارهایی که در اختیارشان توسط قدرت‌های بزرگ سیاسی قرار گرفته منتشر شده و می‌شود و این گروه‌ها در سراسر جهان همواره به عنوان کانون‌های فحشا و فساد شناخته می‌شوند. در كشور ما شیطان پرستی از دیر باز در زمان زرتشت و قبل از آن وجود داشته و بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است شیطان پرستی در ناحیه غرب کشور و مراکز ایران دایر بوده است که هنوز هم مراسم آن‌ها برگزار می‌شود و قربانی‌هایی هم دارد. شیطان پرستی از نگاه دین: دفاع عارفانه از دین، بهترین و مهم‌ترین عامل در مقابله با شیطان پرستی است. پرداختن به پرسش‌های جدید جوانان بدون هیچ محدودیت و هیچ قضاوت تند و بی‌ضابطه، پذیرفتن این نکته که دین در همه زمان‌ها و مکان‌ها و در میان همه اقشار حرف نو و جدیدی برای گفتن دارد، و ما باید هنر استخراج این یافته‌های نو را داشته باشیم. آشنایی عالمان دینی، با مکاتب نوپدید و انحرافات آن‌ها به منظور مقابله علمی و اصولی با آن مکاتب. عرفان‌های دروغین که در راه رسیدن به تکامل روحی، ریاضت جسمانی را مهم می‌دانند، می‌تواند در اشاعه امور شیطانی بسیار مهم باشد، لذا مقابله علمی با آنان باید در برنامه های آموزش دینی جامعه گنجانده شود. خداوند متعال هیچ وقت بندگانش را در مقابله با شیطان و فرزندانش و همچنین همکاران او در میان جوامع انسانی تنها نگذاشته و در مبارزه با ابلیس آنان را به امکانات، ابزار و توانائی مجهز نموده است. امام علی علیه‌السلام در خطبه پنجاهم نهج‌البلاغه می‌فرمایند: آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروی از هوا و هوس‌ها و بدعت‌هایی است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهی (چشم و گوش بسته یا هواپرست ناآگاه) به پیروی از آنان برمی خیزند و برخلاف دین خدا از آنان حمایت می‌کنند اگر باطل از آمیختن با حق جدا می‌گردید بر کسانی که طالب حقند پوشیده نمی‌ماند و اگر حق از آمیزه باطل پاک و خالص می‌شود زبان دشمنان و معاندان از آن قطع می‌گشت ولی بخشی از این گرفته می‌شود و بخشی از آن و این دو را بهم می‌آمیزند و اینجاست که شیطان بر دوستان و پیروان خود مسلط می‌شود؛ و تنها کسانی که مشمول رحمت خدا بودند از آن نجات می‌یابند. منابع: پیام امام شرح جامع و کاملی بر نهج‌البلاغه ناصر مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان ج 2، ص 561 تفسیر نمونه، جلد 8 صفحات 133-146

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: