پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
دوشنبه ٠٢ ارديبهشت ١٣٩٨  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  مصاحبه, اخبار برگزیده روز , موسسات عضو, اخبار ویژه سایت اتقان ٠١:٤٣   1398/01/10 شماره خبر:  ٢٢٣٥٦
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
حسین قربانی در گفتگو با اتقان؛
موسسات عمدتا دولتی شده اند تا مردمی/استراتژی شفافی برای فعالیت های آتی موسسات وجود ندارد
حسین قربانی مدیرعامل مجمع قاریان تبریز در خصوص فعالیت های قرآنی مردم نهاد از گذشته تا به امروز گفت:موسسات عمدتا دولتی شده اند تا فعالیت مردمی داشته باشند همچنین استراتژی شفافی برای فعالیت های آتی موسسات وجود ندارد.

موسسات عمدتا دولتی شده اند تا مردمی/استراتژی شفافی برای فعالیت های آتی موسسات وجود ندارد

به گزارش اتقان، حسین قربانی مدیرعامل مجمع قاریان تبریز در خصوص فعالیت های قرآنی مردم نهاد از گذشته تا به امروز گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی  به جهت اینکه نظام جمهوری اسلامی نبود مردم به معنای واقعی کارمردمی قرآنی انجام میدادند وی با اشاره به یکی ازاصول علم روانشناسی ادامه داد:هر رفتاری که با هنجار جامعه موافقت کند نمی توان گفت که الزاما رفتاربا اعتقادی بوده است یعنی اگر در نظام اسلامی قرآن بخواند نمیشود ثابت کرد که ازروی اعتقادش است  ولی برعکسش قابل اسناد است یعنی اگر فردی در نظام طاغوتی اقدام به تلاوت قرآن کند چون در مخالفت هنجار دولت و جامعه است قطعا از روی اعتقادش است.

مؤسسات قرآنی عمدتاً موسساتی دولتی شدند

قربانی با بیان اینکه دفاع از قرآن می‌طلبد که در جاهایی که قرآن را قبول ندارند برویم، ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم این‌همه فعالیت و کاری که انجام شداما یک جای کار میلنگد.موسسات قرآنی، عمدتاً مؤسسات قرآنی دولتی شدند چرا که از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند.خیلی از مؤسسات تهران و مشهد و خیلی از شهرستان‌های کشورمستقیما از بودجه‌ها وزارت ارشاد و اوقاف و سازمان تبلیغات استفاده می‌کنند و این باعث شده است که مسابقه‌ای در جهت جذب مسائل اقتصادی و مالی مابین مؤسسات ایجادشود.

مدیرعامل مجمع قاریان تبریز عنوان کرد: بجای اینکه مؤسسات مردمی بوده و در بین مردم کار کنند فعالیتی همچون آموزش قرآن را رها کرده و تنها به جذب اعتبارات از دولت می‌پردازند.

وی این امر را باعث آسیب جدی‌ای در زمینه نیت‌ها و برنامه ریزی ها دانست و افزود: بعضی از مؤسسات مبالغ کلانی را جذب می‌کنند ویا امکانات واعتبارات خاصی را دراختیارمیگیرند وعملا فعالیت قرآنی انجام نمی‌دهند.

قربانی با نقدی براینکه مؤسسات محلی مثل کانون زبان شده است که از مردم شهریه می‌گیرند و مطالبی را انتقال می‌دهند، ادامه داد: اگر بخواهیم واقعیت را مد نظر قرار دهیم در حال حاضر جلسات قرآنی که در سطح کشور رواج دارد خیلی با مؤسسات قرآنی در تعامل و ارتباط نیستند. جلسات قرآنی فعالیت قرآنی انجام داده و قاری و حافظ را جلسات قرآنی پرورش می‌دهد.

وی افزود: کار قرآنی یک امر و فعالیت پرورشی است، اینکه حلیه القرآن، تجوید، صوت و لحن یاد دهیم همه انتقال اطلاعات است که با توجه به تکنولوژی که در دنیا بوجود آمده بنظر می‌رسد، اضافی باشد هرکس بخواهد تفسیریاد بگیرد در اینترنت و یا اپلیکیشن های مختلف براحتی می‌تواند کسب کند اما امری مثل پرورش فرق می‌کند. کجایند آن اساتیدی که ما در جلساتشان شرکت می‌کردیم؟؟ کجایند کسانی که شاگردانشان هر کدام وزنه ای در بخش تلاوت و تفسیر بودند و از منظر معنوی و اخلاق و رفتار قرآنی فرهیخته و فرزانه بودند.

قربانی همچنین با اشاره به اینکه مؤسسات عمدتاً مردمی نبوده و دولتی هستند، ادامه داد: باید درحال حاضر به این فکر کرد که مؤسسات چکار باید انجام دهند؟ یا دراین شرایط نامساعد اقتصادی چطور باید از پس هزینه‌های جاری بربیاید؟ چه اتفاقی باید در زمینه اخلاق و سبک زندگی قرآنی مؤسسات نقش آفرین باشند.

قربانی با تاکید بر اینکه باید حمایت‌ها عادلانه باشد افزود: موسساتی را می‌شناسم که بدنبال نماینده مجلس، مشاور وزیر، استاندار، فرماندارهستند. عدالتی در حمایت دیده نمی‌شود و این حمایت با عدالت صورت نگرفته است. در حال حاضر فعالیت قرآنی بدون اقتصاد ممکن نیست اما چون این عدالت وجود ظاهری ندارد کسانی که مبانی قدرت وصل اند و ارتباط ویژه ای دارند بهره مندی آنها بیشتر است.

انتقاد پذیری به صفر رسیده است / ‏برنامه خاصی برای استمرار فعالیت مؤسسات شاهد نبودیم

قربانی با تاکید بر اینکه انتقاد پذیری به صفر رسیده است، تصریح کرد: ما خیلی وقت است به خیلی از موضوعات مؤسسات اعتراض داریم منتها کسی گوش نمی‌دهد و حتی فضایی برای خود ابراز گری نیز وجود ندارد.

وی با انتقادی در خصوص اینکه فعالیت‌های قرآنی نیازمند پیگیری است ادامه داد: نهادهای مسئول تعدادی از مؤسسات را تولید کردند و به آنها مجوزدادند تا فعالیت قرآنی داشته باشند اما ادامه کار را مشاهده نکردند.موسسات را مجوزی دادند که مسکن و محلی برای استقرار ندارند. ما برای ادامه برنامه‌های مؤسسات برنامه نچیدیم. در هیچکدام از دو طرف سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به مؤسسات مجوز می‌دهند برنامه خاصی برای استمرار فعالیت‌های قرآنی شاهد نبودیم.

وی با اشاره به نکته دیگری در همین خصوص گفت: امکاناتی که در اختیار موسسسات گذاشته می‌شود نیز بی برنامه است. تعدادی از مؤسسات مکانی برای فعالیت ندارند و بیشترین موسساتی که مکان برای فعالیت ندارند با مجوزهای سازمان تبلیغات بوده است. انتقادی نیز به آنها وارد است که اگر مکان و تخصص لازم را نداشتند چرا مجوزی صادر شده است؟

 

مؤسسات فعالیت‌های موازی انجام می‌دهند

قربانی با اشاره به آمار وجود سه هزار مؤسسه در کشور افزود: آمار بسیار بزرگ و فربهی از حضور چندین هزارموسسه در سطح کشور می‌گوید در حالی که همه آنها فعالیت موازی انجام می‌دهند. به طور مثال دارالقرآن‌های آموزش وپرورش فعالیت خودش را انجام می‌دهد هیچ ربطی هم به مؤسسات ندارد و فعالیت مؤسسات هم هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد. اگر قرار است کار قرآنی انجام بگیرد لینکی فی مابین آنها باید برقرار می‌شد که مؤسسات در چه جایگاهی می‌توانند با آموزش و پرورش یا اوقاف و نهادهای دیگر ارتباط مستمر و مثمر ثمر داشته باشند.

قربانی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز شورای عالی انقلاب فرهنگی جداولی تعریف شده است که فعالیت‌های اجرایی در آن نقشی ندارند افزود: متولی آموزش عمومی قرآن آموزش وپرورش است اگر آن را بدرستی انجام ندهد چه باید کرد؟؟ و یا فعالیت‌هایی که آموزش و پرورش پوشش نمی‌دهد مؤسسات چطور می‌توانند جایگزین کنند؟ لذا در یک جمله می‌توان گفت که، مؤسسات استراتژی کلی شفاف ندارند. هر مؤسسه ساز خودش را میزند و اشکال جایی دیده می‌شود عمده فعالیت‌های مؤسسات دخالت در کار همدیگر است.

وی ادامه داد: میگویند اوقاف تنها مسابقات را برگزار می‌کند اما دیگر ارگان‌ها نیز مسابقه برگزار می‌کنند یا وقتی آموزش وپرورش فقط بخش آموزشی را سازماندهی می‌کند، ایجاد مرکزآموزش سازمان اوقاف را شاهد هستیم و بعد هیچکدام نیز کارشان را به مؤسسات واگذار نمیکننداگر قرار است مؤسسه‌ای ایجاد شود تا نهادها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به مؤسسات که مردمی هستند چرا دوباره خودشان انجام می‌دهند؟

قربانی افزود: بزرگترین مشکل قرآنی کشور این است که متولی اش زیاد است متولی کار قرآن باید یک مرکز باشد تا بتواند مدیریت کند چون افراد مختلف در جایگاه‌های مختلف تشکل‌های مختلفی را بوجود و همه در بخش آموزش، مسابقات، حضور دارند. نگاه می‌کنیم که همگی در تخصیص بودجه قرآنی حضور دارند و نمی‌توان بدین نحو امور قرآنی را متمرکز کرده و رفع رجوع کنیم. نهایت منجر می‌شود به اینکه متأسفانه مردم و نهادهای قرآنی آسیب می‌بینند و از آنجایی که عدم شفافیت استراتژی وجود دارد نمی‌توانم در آینده چهره خوبی را برای فعالیت‌های قرآنی متصور شوم.

 

 

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: