پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  اخبار برگزیده روز , صفحه اصلی اخبار اجتماعی ١١:١٢   1396/10/30 شماره خبر:  ١٧٥٥٥
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
فقه هنر را نباید در سطح فردی محدود کرد
دومین همایش ملی فقه هنر امروز به همت مدرسه اسلامی هنر در قم برگزار گردید

فقه هنر را نباید در سطح فردی محدود کرد 

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور«اتقان»، حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی در همایش دوم فقه هنر، با تبیین دو رویکرد فقه نظام و فقه حکومتی، رسالت فقه را فراتر از استنباط احکام برای آحاد مکلّفین معرّفی کرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه که صبح امروز در دومین همایش فقه هنر به ارائه‌ی مقاله می پرداخت، تنقیح نظام های اجتماعی و پیاده کردن مقاصد شریعت و تنظیم مناسبات گوناگون حیات جمعی را از وظایف فقه دانست و با توجه دادن به ظرفیت هنر در زمینه فرهنگ سازی، بر ضرورت تدوین نظریه اسلامی هنر اشاره کرد که لزوما دارای ابعاد فقهی و تعیین کننده مسیر سیاستگذاری و تقنین و حمایت و نظارت حکومت در عرصه هنر است.

دومین همایش ملّی فقه هنر به همت مدرسه اسلامی هنر و در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که در مجموع ده مقاله از تعداد نوزده مقاله برگزیده همایش، ارائه گردید.

در موضوع شناسی حکم غنا، باید عناوین اصیل، و نه خود عنوان غنا را ملاک حکم قرار داد.

آیت الله فاضل لنکرانی در دومین همایش فقه هنر، به تبیین نظریه خویش در باب موضوع شناسی احکام هنر پرداخت. وی با اشاره به اینکه یکسری عناوین در نصوص شرعی، اصالت و موضوعیت ندارند، موضوع غنا را هم از این باب دانست و با استناد به برخی روایات، آن را ذیل عنوان لهو و عنوان لهو را نیز ذیل عنوان باطل، معرفی کرد.

این مدرّس درس خارج فقه و اصول در ادامه، نتایج و ثمرات این دیدگاه را توضیح داد که از جمله به بیهودگی تلاش برای تعریف غنا پرداخت؛ بلکه با مراجعه به عرف، باید عنوان باطل و مصادیق آن را در موسیقی روشن کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان، برخی سؤالات و ابهامات درباره نظریه فوق را مطرح و در پاسخ به آنها توضیحاتی ارائه کرد.

همایش ملّی فقه هنر امروز چهارشنبه ۲۷ دیماه و به همّت مدرسه اسلامی هنر در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که با ارائه‌ی ده مقاله از سوی اساتید و صاحبنظران حوزه و دانشگاه همراه بود.

موضع اسم گرایانه یا کارکردگرایانه در تعمیم و تطبیق احکام هنر بر موضوعات / با تحوّل کارکردهای مجسمه سازی و موسیقی و سایر اقسام هنر در طول زمان، احکام آنها نیز طبق دیدگاه کارکردگرایی تغییر می کند.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در همایش دوّم فقه هنر به ارائه‌ی مقاله ای در باب رویکردهای مختلف در موضوع یابی احکام هنر پرداخت.

این مدرّس درس خارج فقه هنر، با توضیح دو رویکرد اسم گرایی و کارکردگرایی، هر دو رویکرد را دارای شواهد و قرائنی در متون فقهی معرّفی کرد.

دبیر علمی همایش فقه هنر در ادامه به تبیین ثمرات هریک از دو رویکرد فوق پرداخت که براساس اسم گرایی، هرجا و هر زمان که مثلا عنوان مجسّمه صدق کند، حکم سابق آن نیز جاری خواهد بود. اما بر مبنای کارکردگرایی، با تحوّل در کارکرد مجسّمه، اساسا موضوع حکم تغییر کرده و در نتیجه حکم هم تغییر می یابد.

وی در انتها با اشاره به کارکرد  بت پرستی یا تعظیم در مجسّمه سازی زمان صدر اسلام و کارکردهای جدید این هنر که به عنوان پدیده ای فرهنگی و دارای آثار تمدّنی است، اکثر اقسام هنرهای سنّتی را مشمول چنین تغییر و تحوّل در کارکردها ارزیابی کرد.

 

همایش دوم فقه هنر در دو نوبت صبح و عصر امروز چهارشنبه، در سالن همایشهای غدیر برگزار شد. در این همایش که به همّت مدرسه اسلامی هنر برپا شده بود، ده مقاله از مقالات برگزیده ارائه گردید و با استقبال شایان توجّهی از سوی اساتید و طلاب حوزه علمیه همراه بود.

 
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: