پایگاه خبری اتقان -  قرآنی، فرهنگی، اجتماعی
فارسی
العربی
English
 » 
دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧  -  
گروه های خبری
اخبار قرآنیاجتماعیاخبار حوزه
گزارش
مصاحبه
مقاله
گزارش تصویری
ورود به پورتال "اتقان"
ورود به سیستم
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:




گروه خبر:  گزارش, اخبار برگزیده روز , خبر ویژه اخبار قرآنی, صفحه اصلی اخبار قرآنی, اخبار قرآنی, گزارش, اخبار ویژه سایت اتقان ٠٩:٣٨   1392/09/13 شماره خبر:  ٦٤٤١
نسخه چاپي ارسال به دوست
 
در ششمین نشست تخصصی راهکارهای استقلال مالی موسسات مطرح شد:
مشارکت و انجام امور پیمان‌کاری از راه‌های استقلال مالی موسسات
موسسات میتوانند در راستای اجرای طرح هر ایرانی یک حافظ قرآن هزینه های تربیت این حافظان که برای هرنفر 1,500,000 براورد شده را پرداخت کنند تا جامعه قرآنی زودتر به این مهم دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان نیوز» ششمین نشست تخصصی بررسی راهکارهای استقلال مالی مؤسسات قرآنی مردم نهاد، عصر روز گذشته و با حضور حجت الاسلام و المسلمین اجرائی رئیس مؤسسه فرهنگی هنری اسوه نخبگان، سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران، مشهور مدیر موسسه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی کشور و حاجی لری از پژوهشگران قرآنی و حسن محمدی مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در محل این اتحادیه تشکیل شد. حسن محمدی، رئیس اتحادیه‌ای تشکل‌های قرآن عترت کشور در این نشست با بیان هفت شیوه مصوب برای درآمد زایی مؤسسات را ارائه نمود، این شیوه‌ها عبارتند از: 1- ارائه محصولات و خدمات 2-دریافت کمک‌های مردمی،- دریافت کمک‌های خیرین4- دریافت حق عضویت از فعالین عضو هر موسسه 5- انجام فعالیت‌های اقتصادی 6- استفاده از موقوفات قرآنی 7- استفاده از دیون قانونی و سمت دهی به معافیت‌های مالی شرکت‌های حامی مؤسسات قرآنی، از جمله سرفصل‌های کلی کسب درآمد برای مؤسسات مالی است. محمدی افزود: می‌توان از شیوه های نوین سرمایه گذاری به کسب درآمد در حوزه فرهنگی و قرآنی رسید . عنوان مثال: ایجاد صندوق تامین آتیه برای فعالان قرآنی (خرید و فروش سهام). محمد رضا پور معین یکی از حاضران نشست دیروز گفت: حوزه فرهنگی برای کسب درآمد در ایران به نوعی شکست خورده است، چراکه راهکارهای ذکر شده در راستای استقلال مالی مؤسسات در جلسات گذشته به شکست انجامیده‌اند و مؤسسات برای کسب درآمد بهتراست به فعالیت‌های اقتصادی در حاشیه فعالیت‌های فرهنگی بپردازند. وی در راستای توجیه این سخنش موارد دیگری را به این هفت شیوه افزود. هم چون: مشارکت در حوزه فرهنگی و قرآنی به نظر وی یکی از شیوه های درآمد زایی برای موسسسات قرآنی است، انجام فعالیت‌های خدماتی توسط مؤسسات، انجام امور پیمانکاری و همچنین امور سرمایه گذاری نیز از دیگر روش‌های درآمد زایی برای مؤسسات قرآنی است. برای مثال در زمینه امور خدماتی خود مؤسسات می‌توانند عهده دار واردات و توزیع کاغذ برای چاپ قرآن باشند. رییس جمعیت قرآنی استان تهران اظهار کرد: امروزه مشارکت در امور اقتصادی به دلایلی که ذکر شد بهتر از سرمایه گذاری انفرادی در این عرصه است، چرا که در بسیاری از موارد طرفین مشارکت کننده نیازهای یکدیگر را رفع می‌کنند از جمله مشارکت سازمان صدا و سیما در ساخت فیلم که موضوع و ایده و مخاطب و ابزار را در اختیار دارد و از این طریق دست به مشارکت موفق میزند. پورمعین خاطر نشان کرد: برای ایجاد مشارکت موفق مؤسسات می‌توانند هزینه های تربیت حافظان قرآن ا متقبل شوند که این هزینه برای هرشخص 1500000 تومان است. سید علی سرابی نیز ضمن اشاره به مصوبات جلسات پیشین گفت: در طی جلسات گذشته این مطالب جمع‌بندی شد که لازم است مؤسسات قرآنی مردم نهاد با انجام فعالیت‌های اقتصادی در جهت استقلال مالی حرکت کنند اما باید توجه کرد که این مؤسسات نباید فعالیت‌هایی را انتخاب کنند که بحث برانگیز باشد و جامعه نسبت به آن‌ها نظر خوبی نداشته باشند. مشهور مدیرعامل موسسه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی ضمن انتقاد به مطالب بیان شده گفت: ما در کشور از میان دو هزار مؤسسه حدود چهارصد مؤسسه توانمند داریم که می‌توانند در فعالیت‌های اقتصادی وارد شوند و واقعیت این است که سایر مؤسسات در تامین نیازهای اولیه خود با مشکل مواجه هستند. این پژوهشگر گفت: آنچه که در این جلسات مهم است این است که ما یک برنامه جامع برای فعالیت‌های اقتصادی تمامی مؤسسات قرآنی اعم از توانمند و غیر توانمند داشته باشیم تا با برنامه‌های عملیاتی بتوان آن‌ها را از لحاظ اقتصادی تقویت کرد. مدیر موسسه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی افزود: باید به مؤسسات قرآنی براساس ضوابط مالی و ساختار معینی راهکار پیشنهاد بدهیم، منشوری تهیه کنیم که ضمانت اجرایی داشته باشد، و مؤسسات را مقید به اجرا نماید. وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید برای مؤسسات چارچوب تعیین نماییم تا بتوانیم شورای انقلاب فرهنگی و معاونت قرآنی ارشاد را در این راستا توجیه کنیم. حجت الاسلام و المسلمین اجرایی در این جلسه در توضیح فرمایش آیت الله خامنه ای با عنوان «پیوست فرهنگی بار زمین مانده‌ای است در نظام» گفت: قرآن را باید جزیی از فرهنگ بدانیم، نگاهی که متاسفانه خیلی در جامعه قرآنی وجود ندارد، این مورد را اولا اتحادیه می‌تواند دنبال کند. ثانیا: در بخش محصولات فرهنگی باید تجدید نظر شود. محصولات قرآنی با جذابیت بیشتر تولید گردد و به کاهش هزینه‌ها در همه بخش‌ها توجه شود. رئیس موسسه فرهنگی اسوه نخبگان در انتها خاطر نشان کرد: در بحث مشارکت‌های قرآنی می‌توان به واسطه گری نمایندگان، سازمان‌ها و دستگاه های دولتی، میان مؤسسات و سرمایه گذاران اشاره کرد. حاجیلری پژوهشگر قرآنی در پایان این نشست گفت: مشارکت بین اتحادیه‌ها مؤسسات نهادها و مردم باید دو سویه باشد. به عنوان مثال می‌توان مشارکت مردم در اداره موسسه خیریه محک را ذکر کرد. از طریق خرید و فروش سهام معنوی این موسسه. حاجی لری، با اشاره به راهکارهای استقلال مالی مؤسسات اظهار کرد: همچنان جای این سوال باقی است که چرا بخش دولتی دست از تصدی گری بر نمی‌دارد و جاهایی که می‌توان امور را به مؤسسات قرآنی واگذار کرد این کار را نمی‌کنند تا اینکه مشارکت بین نهادها سازمانه و مردم و اتحادیه‌ها خروجی مطلوب را ایجاد کند. شما خوانندگان و صاحب‌نظران گرامی می‌توانید از طریق ارسال نظرات و یا یادداشت درباره موضوع راهکارهای استقلال مالی موسسات ما در این راه همراهی بفرمایید.

 
نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1394/05/06 18:11
0
0
هر چه گفتید و شنیدید همینه که هست کسی در این مسئولین از دولتی گرفته تا مسئولان قرانی دغدغه موسسات را ندارند و مجبوریم ما موسسات به فکر کار اقتصادی باشیم اما دوستان فکر می کنم از خدا بخواهیم خدا صاحب قران است و بسیار سرمایه دار ومهربان حتما کمک می کند خلوص داشته باشیم ( حتی بین موسسات حسادت و زیر آب زنی هست ) ..
کاربر مهمان
1393/10/13 10:47
0
0
از قرآن های موسسه-ام شرمسارم، هر سال از این مکان به آن مکان، بچه های موسسه هم از این همه اسباب کشی ها خسته اند، هر سال هزینه رهن و اجاره بها افزایش می یابد اگر وضع به همین منوال پیش رود تا چند سال آینده نمی توانیم از پس هزینه ها برآییم.
کاربر مهمان
1393/02/10 15:54
0
1
سلام واقعیت این است که بسیاری از کسانی که مسئول خرج کردن و تخصیص وجوه قرآنی در سازمانهای متولی امور قرآنی هستند اصلا با حکم اسلام در خصوص دریافت حقوق در مقابل آموزش قرآن آشنا نیستند. بهتر است یک سری هم به کتب فقه شیعه جنابان شهید اول و شهید ثانی زده شود. در آنجا قید شده سه گروه باید از بیت المال ارتزاق کنن.1. مامورین بیت المال (کارمندان دولت) 2.موذن 3. معلم قرآن بحمداله و به لطف دشمنان اسلام مورد اول بسیار مورد توجه است ولی در موارد دوم و سوم که هیچ خبری نیست بلکه از اینجا مانده و از آنجا رانده اند. دولت نمی دهد و ملت هم می گوید مگر برای آموزش قرآن باید پول گرفت؟ اشکال در کجاست. از علائم آخرالزمان این است که موذن و معلم قرآن بدنبال کسب درآمد هستند. بله وقتی هدف گم شد مسیر منحرف میشود و امور مشتبه! مشکل در هدف ما - نحوه انتخاب مسئولین ما - هیئت مدیره ی اتحادیه ماست که از دل موسسات برنخاسته اند پس حکم و تکلیف را هم نمی دانند.چاره در یک انقلاب ارزشیست.یاعلی

عرض کردم خدمتتان تمام اعضای هیئت مدیره از موسسات عضو و با انتخابات در مجمع عمومی انتخاب می‌شوند


کاربر مهمان
1393/01/06 14:41
0
1
باسلام ضمن تشكر از همه عزيزاني كه دغدغه مسائل قرآني را دارند... مي دانيم كه مقداري از درآمدهاي ارزش افزوده براي شهرداري است ( يعني در مملكت اسلامي بايد ماليات براي ... پرداخت شود ) اما چرا ماليات براي پرورش روح انسانها كه اساس خلقت انسان است داده نشود و خرج نشود اگر بتوان قانوني را در مجلس شوراي اسلامي وضع نمود كه مقداري از درآمدهاي مالياتي ( مخصوصا ارزش افزوده ) به مسائل قرآني كشور اختصاص يابد مي تواند كلي كار فرهنگي و قرآني در كشور انجام داد ضمنا خواهشن به ما نگوييد كه درآمد زايي كنيم بنده بعنوان يك مدير موسسه قرآني اينقدر فعاليت فرهنگي دارم كه متاسفانه خيلي از فعاليتها را بايد تعطيل كنم و دنبال پول باشم آيا اين درست است؟؟!!
کاربر مهمان
1392/11/30 16:10
0
1
سلام ممنون از نظرات عزیزان من مدیر یک موسسه شهرستانی هستم باور کنید پدرم درآمده خسته شدم آن قدر در مسائل مالی وارد می شویم که یادمان می رود رسالت ما چه بود . نظم این هست که باید مثل قدیم عمل شود مسئله مهم وقف شهرداری ها خدا را شکر همه توانمند هستند کاش مصوب می شد یک مکان یا یک زمینی لایق قرآن هدیه می کردند و یا می ساختند برای موسسات و از قبل املاک تجاری آن منطقه موسسات به استقلال هم می رسیدند و هم جا ومکان آنها تامین بود این همان سنت حسنه وقف است اگر نگاه کنید حوزه های علمیه ای که در قدیم ساخته می شد مغازه های اطرافش هم وقف آن می شد بنظرم راهکار فوق العاده ای می باشد . یا علی
کاربر مهمان
1392/10/20 18:5
0
4
راست میگن واقعا برای همه چیز پول هست به جز قران! به بهانه فرهنگ همانقدر پول هم صرف سینما وتئاتر وشعر وموسیقی و....میشودکه اثری برفرهنگ ندارند هیچ ، گاهی فرهنگ راهم خراب میکنند!بعدش هم میگیم چراجوانان ما اسیر جنگ نرم شده اند؟
کاربر مهمان
1392/10/16 23:26
0
4
سلام نگاه اقتصادی موسسات قرآنی آن چیزی نیست که آقایان مطرح می کنند اگر خوب نگاه کنیم می بینیم ابزار ورود افراد به آموزش قرآن ناشی از دو علت است اول نیت و درون که هدف یادگیری و انس با قرآن است که برای ورود به این بحث هم علت های دیگری می خواهد دوم تشویق است که هر دو علت در جامعه قرآن شکست خورده است برای علت اول مسئولین اصلی قرآنی کشور به عملکرد خود نگاه کنند آیا حاضرند اعتبار عادلانه تقسیم شوند یا نه ما شاهد بودیم افراد مسئول هر کدام کمتر از 200 میلیون تومان اعتبار دریافت نکردند ولی موسسات شهرستان چقدر دریافت نمودند دوم جایزه یک شاعر در جشنواره شعر را نگاه کنیم و جایزه یک حافظ کل قرآن کریم را جایزه شاعر 5 سکه بهار آزادی است و جایزه حافظ کل و ارزش آن یکدست لیوان و ... است لطفا عمیق تر فکر کنیم این پیشنهادات کشک است
کاربر مهمان
1392/10/15 20:51
0
5
این نظرات کاملا از ته دل ماسخن میگویند-اگر کسی برای قران کار میکند فرصت ندارد به امور اقتصادی هم بصورت ویژه فکرکندو بپردازد واگرهم موسسات به این مهم نائل شوند ازکار اصلی باز میمانند کشور ماکشور بی پولی نیست اما مدیریت نمی شونداگر درخاطرتان باشد چندی پیش اخبار بیست وسی گزارشی از همایش حافظ شناسی وادبیات راتهیه کرده بود باهزینه ای کلان ولی کمتر از ده نفر شرکت کرده بود که مدیر همایش هم از نیامدن مهمانان اطلاع نداشت این سمینارها یا سمینهارها اگرصرف موسسات قرانی میشد کشور بیمه نمیشد؟!
کاربر مهمان
1392/10/14 15:56
0
3
ضمن ارج گذاری به دوستان و عزیزان گرامی ،اما باید بگویم به هیچ عنوان با نظر استقلال اقتصادی فعالیت های قرآنی در حال حاضر موافق نیستم و به نظر بنده این عزیزان سوراخ دعا را گم کرده اند.اولاً در شرایط فعلی فرهنگی کشور که دشمن به تمام قوا به فرهنگ ما هجوم آورده و به تعبیر رهبری مورد شبیخون فرهنگی قرار گرفته ایم همینکه عده ای انسانهای دلسوز به جای اینکه فکر نون و آب باشند وارد عرصه خدمت فرهنگی شده اند باید دست آنان را بوسید و فضایی را ایجاد کرد تا تنها دغدغه آنان فعالیت فرهنگی باشد نه اینکه فکر تهیه سرمایه هم به مشکلات آنان اضافه گردد.در حال حاضر پولهای فراوانی صرف تبلیغات خارج از کشور میشود بدون آنکه به آنان گفته شود بروید پول به دست آورده و تبلیغ کنید.ثانیاً مگر بودجه های فرهنگی و قرآنی که نهادهای مختلف صرف سفرها ، جشنها ، اردوها و غیره میکنند را نمیبینید. حالا بیاییم به کسانی که میخواهند برای قرآن و فرهنگ کشور فعالیت کنند باید بگوییم بروید پول بدست آورید. متاسفانه در حوزه فرهنگی و قرآنی کشور ما مشکل پول نداریم بلکه مانند بسیاری از جاهای دیگر مشکل مدیریتی داریم . اینکه یک شخص شاخص فرهنگی را در یک پست مدیریتی گذاشته اند سیاست کاملاً اشتباهی است.مدیران فرهنگی ضمن اینکه باید با مقوله فرهنگ آشنا باشند میبایست از تواناییهای لازم هم برخوردار باشند.و در آخر عزیزان ما سالیانه مبالغ هنگفتی یارانه صرف تامین مایحتاج مادی مردم میکنیم(که باید بکنیم) اما چگونه است که تا به مقوله فرهنگ میرسیم فوراً از استقلال اقتصادی صحبت میکنیم.به بنده مطرح کردن این موضوع نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه باعث دلسردی فعالان فرهنگی شده و خیلی زود از تلاش خسته شده و به فعالیتهای کوچک رو می آورند در حالی که امروز باید گامهای بلند و سازمان یافته ای را در عرصه فرهنگی و قرآنی برداربم. کاری نکنیم که دشمن دوست دارد ما انجام دهیم. با عرض تاسف باید بگویم این ایده ها آب به آسیاب دشمن ریختن است.
کاربر مهمان
1392/09/14 10:11
0
5
فرمایشات بسیار گرانقدری بود و استفاده کردیم. اما لطفا فکری برای موسسات کوچک تاثیر گذار بکنید که توان مالی آنها زیر صفر است و برای اینکه فکر اقتصادی بکنند بتید یک پشتوانه حداقلی داشته باشند که متاسفانه از آ بی بهره اند. تعطیلی آنها هم به صلاح نیست و باید ادامه پیدا کنند و این فشار و سختی بر روی مدیر است . در جلسه بعد راهکاری پیدا کنید که این موسسات نیز بتواند ضمن نجات از مشکلات فعلی در گردونه فعالیت های اقتصادی وارد شوند و به استقلال مالی برسند. اینها باید علاوه بر دانستن ماهی گیری ،قلاب ماهی هم داشته باشند. وگر نه استاد فن ماهی گیری هم که بشوند. که برخی هستند چون قلاب ندارند نخواهند توانست ماهی بگیرند. ماهی های درشت رودخانه بودجه را قلاب داران بزرگ می برند شاید یک ماهی کوچک نیم جانی از از سر ریز قلاب آنها نصیب این موسسات نیز بشود.
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: